„A pedagógus feladata csak a vezetés, az útmutatás: ő csak segít, szolgál, míg a gyermek személyisége a maga erejénél fogva fejlődik, mert a gyermek maga cselekszik.”
Maria Montessori
A gyermek első hat évére jellemző tudatállapot, az abszorbeáló (mindent elnyelő, magába szívó) lélek, amikor az őt körülvevő világ információit tudattalanul szívják magukba. Erre alapozva, és annak tudatában, -hogy minden életkori szakaszra jellemző egy-egy olyan terület, amely kiemelten intenzív érdeklődést mutat a gyermekek számára, ez az érzékeny periódusok ideje- válunk a segítőjévé, meghagyva számára a választás szabadságát.
az előkészített környezet, a rend és a szépség, mint nevelési tényezők
a gyermekek szeretete, a nevelhetőség
önállóságra, kreativitásra, segítőkészségre, probléma megoldó cselekvésre és gondolkodásra nevelés
a gyermek szabadsága (ennek helyes értelmezése)
holisztikus nevelés és világnézet, a természet szeretete és védelme
az írás és olvasás korai előkészítése
érzelmi nevelés: tolerancia, integráció, a népek békés egymás mellett élése, békére nevelés